- News
Metro Riyadh: Apa yang Dijangkakan Apabila Ia Selesai
Metro Riyadh yang sedang dalam proses bernilai $22.5 bilion direka untuk berfungsi sebagai tulang belakang rangkaian pengangkutan awam ibu kota Saudi.
Ringkasan Artikel:
- Pihak berkuasa Saudi akan menaik taraf sistem pengangkutan Riyadh dengan Metro Riyadh. Ia akan berfungsi sebagai tulang belakang Projek King Abdulaziz yang lebih luas untuk Pengangkutan Awam Riyadh.
- Setelah siap, ia akan mempunyai kapasiti 1.2 juta penumpang setiap hari. Ia dijangka akhirnya dapat menampung sehingga 3.6 juta penumpang setiap hari.
Rakyat Arab Saudi, khususnya, penduduk Riyadh, telah lama menjangkakan penyiapan rangkaian Metro Riyadh. Pihak berkuasa Saudi pada mulanya melancarkan projek itu pada 2014, dengan tarikh siap pada 2019. Malangnya, projek itu menghadapi beberapa cabaran, seperti wabak COVID-19. Memandangkan ini, ia telah tertangguh dengan ketara. Projek ini menelan kos USD 22.5 bilion (SAR 84.4 bilion).
Projek King Abdulaziz untuk Pengangkutan Awam Riyadh
Dengan momentum memacu Wawasan 2030 kerajaan, kerajaan Saudi menjangkakan Bandaraya Riyadh berkembang di pelbagai kawasan. Sebagai contoh, pada masa pihak berkuasa mendedahkan rancangan untuk projek Metro Riyadh, penduduk Riyadh hanya sekitar enam juta. Dengan projek besar-besaran sedang dijalankan, penduduk di metropolis itu berkemungkinan meningkat kepada lebih sembilan juta menjelang 2035. Memandangkan ini, Suruhanjaya Diraja untuk Bandaraya Riyadh (RCRC) akan menumpukan semula usahanya pada Projek King Abdulaziz yang lebih luas untuk Pengangkutan Awam Riyadh . Di bawah pelan itu, penduduk dapat menikmati cara ulang-alik yang lebih berpatutan, boleh dipercayai dan cekap. Selain itu, ia akan membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas, mengurangkan pencemaran, dan meningkatkan pembangunan ekonomi. Projek King Abdulaziz meliputi 842 bas dengan 2,860 perhentian, 80 stesen bas, enam laluan metro dan 84 stesen kereta api. Rangkaian bas sahaja boleh mengangkut sehingga 1.7 juta penumpang setiap hari.
Metro Riyadh: Apa yang diharapkan
Sebaik sahaja pihak berkuasa menyiapkan Metro Riyadh, ia akan mempunyai kapasiti untuk mengangkut 1.2 juta penumpang setiap hari. Akhirnya, ia sepatutnya membawa sehingga 3.6 juta penumpang secara keseluruhan. Semua stesen akan mempunyai penghawa dingin, akses internet dan sistem maklumat penumpang. Pihak berkuasa akan membina stesen ini di kawasan berkepadatan tinggi seperti persimpangan laluan kereta api dan bas. Mereka juga akan mempunyai kedai tiket, pejabat perkhidmatan pelanggan, kedai dan tempat letak kereta. Terdapat juga peruntukan untuk ruang park-and-ride untuk 200 hingga 600 kenderaan bagi mereka yang menaiki metro. Beberapa stesen utama ialah Stesen Daerah Qasr Al-Hukm dan Stesen Metro Daerah Kewangan King Abdullah (KAFD). Stesen-stesen lain ialah Stesen Metro Barat dan Stesen STC.
Kesalinghubungan dan kemampanan
Metro Riyadh akan mempunyai enam laluan metro, tersebar sepanjang 176 kilometer. Ini termasuk Laluan Biru, berjalan sejauh 38 kilometer di sepanjang Al-Olaya, Al-Batha dan Jalan Al-Hayer. Seterusnya ialah Red Line, berjalan sejauh 25.3 kilometer di sepanjang Jalan Raja Abdullah. Sementara itu, Laluan Jingga berjalan sejauh 40.7 kilometer di sepanjang Jalan Al-Madinah Al-Munawarah dan Jalan Putera Saad Bin Abdurrahman I. Laluan Kuning, sebaliknya, berjalan sejauh 29.6 kilometer untuk menyambung ke Lapangan Terbang Antarabangsa King Khalid. Laluan metro seterusnya ialah Laluan Hijau dan Laluan Violet. Laluan Hijau berjalan sejauh 12.9 kilometer di sepanjang Jalan King Abdulaziz, manakala Laluan Violet berjalan sejauh 30 kilometer di sepanjang Jalan Abdurrahman Bin Awf. Kunci kepada pelan projek Metro Riyadh ialah ia akan menggalakkan kemampanan dalam pelbagai aspek. Sebagai contoh, reka bentuk stesen akan membolehkan mereka menjimatkan tenaga dan air, selain itu, mereka akan menggunakan bahan kitar semula. Foto: X