- News
Pembangunan Rangkaian Jalan Raya di Riyadh Bernilai $3.5B
Program Pembangunan Jalan Lingkaran dan Kapak Utama Riyadh akan meningkatkan kedua-dua jalan utama dan jalan lingkaran membentuk rangkaian jalan raya Bandaraya Riyadh.
Ringkasan Artikel:
- Suruhanjaya Diraja untuk Bandaraya Riyadh (RCRC) akan memulakan rancangan besar untuk membangunkan rangkaian jalan raya Riyadh.
- Projek tersebut akan menelan kos sejumlah SAR 13 bilion atau USD 3.5 bilion.
- Di bawah projek itu, RCRC akan menambah baik jalan sedia ada dan menghubungkan jalan sedia ada.
Pembinaan telah bermula pada pembangunan rangkaian jalan raya Riyadh. Menurut Suruhanjaya Diraja untuk Bandaraya Riyadh (RCRC). Pada 15 Ogos, Khamis, suruhanjaya itu berkongsi butiran mengenai projek itu, dinamakan Jalan Lingkaran Riyadh dan Program Pembangunan Kapak Utama. “Suruhanjaya Diraja bagi Bandaraya Riyadh mengumumkan permulaan melaksanakan empat projek dengan kos melebihi 13 bilion riyal dalam “Program Membangunkan Jalan Lingkaran Utama di Riyadh,” bunyi tweet itu.
Menambah baik dan menghubungkan jalan raya
RCRC juga menyatakan bahawa projek itu akan membangunkan rangkaian sepanjang 500 kilometer. Objektif mereka adalah untuk menambah baik sistem pengangkutan dan menghubungkan bahagian aktif metropolis. Ini akan dilakukan dengan menambah baik lebuh raya sedia ada sambil membina lebuh raya baharu dan menghubungkannya antara satu sama lain. Suruhanjaya itu akan melaksanakan projek itu dalam empat fasa, dengan fasa pertama membangunkan laluan utama dan jalan raya Riyadh. Fasa pertama daripada empat fasa akan memanjangkan lorong lingkar selatan kedua sejauh 56 kilometer dari Jalan Al-Kharj baharu. Ini termasuk empat lorong untuk laluan utama di semua arah dan tiga lorong untuk laluan perkhidmatan di setiap arah. Selain itu, ini akan menampilkan 10 persimpangan utama dan 32 jambatan. Fasa kedua daripada empat fasa akan memberi tumpuan kepada pembinaan dua jambatan selari dengan Jambatan Wadi Laban. Pada masa yang sama, RCRC akan membina persimpangan empat kilometer di Jalan Jeddah dan jalan lingkar barat. Sementara itu, fasa ketiga daripada empat fasa akan berfungsi di bahagian barat paksi Jalan Al-Thumama. Ini akan menjangkau enam kilometer dari Raja Khalid di barat ke Raja Fahd di timur. Fasa terakhir dan keempat memerlukan memanjangkan Jalan Taif di kawasan kejiranan Laban sejauh 16 kilometer. Dengan cara ini, ini akan mencapai projek Qiddiya . Selain itu, RCRC juga akan membina jambatan utama berukuran 0.5 kilometer.
Persekitaran bandar bersepadu
Lebuh raya projek yang paling ketara ialah Jalan King Fahd dan Jalan Lingkaran Pertama. Kapasiti kedua-dua ini akan meningkat. Yang terkenal lain termasuk jalan Sheikh Jaber Al-Sabah dan Putera Turki bin Abdulaziz I. Jalan Imam Abdullah bin Saud bin Abdulaziz dan jalan Najm Al-Din Al-Ayyubi juga akan menjalani pembangunan. Selain itu ialah paksi Jalan Al-Thumama, Jalan Dirab, Jeddah Rpad, dan Jalan Putera Mishaal bin Abdulaziz. RCRC akan mempertimbangkan rangkaian itu sebagai “persekitaran bandar bersepadu.” Selain daripada pembinaan jalan raya baharu, ia juga akan membuat laluan yang menggalakkan akses selamat untuk pejalan kaki dan penunggang basikal. Mereka akan meningkatkan jumlah ruang hijau dan mewujudkan penutupan pokok melalui penanaman semula hutan. Foto oleh Datingscout di Unsplash