• News

Sektor Pelancongan Arab Saudi Mendapat Pembiayaan Lebih $1 Trilion

Penasihat Khas Pelancongan PBB Anita Mendiratta menjelaskan bagaimana kerajaan itu menangani pelbagai cabaran pelancongan dengan pembiayaan yang besar.
Ringkasan Artikel:
  • Dalam temu bual dengan Bloomberg, Penasihat Khas Pelancongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kepada Setiausaha Agung Anita Mendiratta bercakap tentang bagaimana Arab Saudi menangani pelbagai cabaran pelancongan. Ini termasuk kesalinghubungan, kemudahan perjalanan, kos perjalanan dan persepsi orang ramai.
  • Dengan mata tertumpu untuk mencapai matlamat Wawasan 2030, Arab Saudi memanfaatkan kedua-dua pelancongan antarabangsa dan domestik.
  • USD 1 trilion akan digunakan untuk perkakasan, projek giga, penginapan, lapangan terbang, syarikat penerbangan, pembangunan perisian dan pembangunan modal insan.
 

Arab Saudi mencurahkan lebih daripada USD 1 trilion (SAR 3.75 trilion) dalam pelaburan untuk meningkatkan sektor pelancongannya. Ia merupakan pelaburan besar-besaran yang bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan kerajaan sebagai destinasi global terkemuka. Anita Mendiratta, Penasihat Khas Pelancongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kepada Setiausaha Agung, menjelaskan bagaimana kerajaan itu berusaha untuk mencapai matlamat ini. Dalam temu bual dengan Lizzy Burden dari Bloomberg, Mendiratta bercakap tentang cabaran yang dihadapi Arab Saudi: kesalinghubungan, kemudahan perjalanan, kos perjalanan dan persepsi orang ramai.

Menyambut pelancong ke Arab Saudi

Semasa temu bual, Burden bertanya tentang bagaimana Arab Saudi merancang untuk meningkatkan pelancongan antarabangsa. Mendiratta menekankan bagaimana kerajaan itu dapat mencapai sasaran 2030 iaitu 100 juta pelancong seawal 2023. Meningkatkan kesalinghubungan menjadikan hasil seperti itu mungkin. Walau bagaimanapun, penasihat itu juga menunjukkan bagaimana kesalinghubungan melangkaui tafsiran yang jelas, bagaimana ia juga merangkumi keterbukaan kepada dunia. “Ia juga kesalinghubungan secara psikologi,” kata Mendiratta. “Dan memastikan bahawa ada jemputan ke dunia, untuk semua orang benar-benar datang dan melawat. “Mereka memastikan bahawa terutamanya sambungan udara berlaku, pada tahap perubahan langkah, baik dari segi sambungan antarabangsa dan domestik untuk memastikan orang ramai boleh melakukan perjalanan dengan mudah di dalam kerajaan itu sendiri.”

Pelancongan dan hubungannya Wawasan 2030

Asas transformasi pelancongan Arab Saudi adalah dalam matlamat Wawasan 2030, yang akan membezakannya daripada destinasi lain. Pelaburan besar-besaran negara akan dimasukkan ke dalam perkakasan, projek giga, penginapan, lapangan terbang, syarikat penerbangan, pembangunan perisian dan pembangunan modal insan. Contohnya, satu projek giga ialah pusat hiburan, pemerhati dan seni Qiddiya . Dan sementara objektifnya adalah untuk meningkatkan pengalaman pelancong, kerajaan Saudi memastikan untuk menyuntik budaya dan warisannya. Dengan cara ini, pihak berkuasa Saudi dapat meminta rakyat Saudi mengambil bahagian secara aktif dalam sektor pelancongan. “Kerana mereka mahu memastikan bahawa pelawat ke kerajaan itu menikmati standard antarabangsa tetapi gaya Saudi,” jelas Mendiratta. “Dan Ketua Pegawai Eksekutif Pelancongan Saudi, Fahd Hamidaddin, sentiasa jelas dalam memastikan orang ramai memahami pembangunan pelancongan Saudi untuk kebaikan Saudi, bukan hanya untuk pengalaman pelancongan yang lebih baik,” sambungnya. “Dan itu bermakna masyarakat Saudi bangga menjadi tuan rumah, menjadi sebahagian daripada ekonomi pelancongan dan merasakan bahawa mereka sedang membentuk masa depan mereka melalui pembangunan pelancongan yang sejajar dengan Wawasan 2030.” Selain itu, penasihat itu juga menekankan bahawa walaupun pelancong antarabangsa adalah penting, pelancongan domestik yang kukuh adalah asas kepada mana-mana industri pelancongan. “Oleh kerana di situlah anda perlu mendapatkan lawatan berulang, penyebaran di sekitar destinasi, dan akhirnya memastikan anda mempunyai ekonomi pelancongan sepanjang tahun, bukan hanya tertumpu pada tempoh percutian,” jelas Mendiratta. “Jika tidak, anda sebenarnya menginstitusikan bermusim dan menginstitusikan cabaran buruh.”

Kebolehcapaian dan perubahan

Berbalik kepada kesalinghubungan, Mendiratta juga menekankan bagaimana penginapan pelancongan, walaupun penting, sebahagian besarnya bergantung pada kebolehcapaian. Sebagai contoh, Riyadh Air yang baru diumumkan akan membuat debut penerbangannya pada tahun 2025. Mengingat pelancongan antarabangsa dan kebolehcapaian serantau, pihak berkuasa Saudi juga bekerjasama dengan syarikat penerbangan serantau. Projek infrastruktur dan peningkatan kebolehcapaian kedua-duanya penting untuk transformasi Arab Saudi. Walau bagaimanapun, masih terdapat masalah reputasi kerajaan. Beban bertanya, sejauh manakah kerajaan itu mengubah imej dan budayanya? Mendiratta menegaskan bahawa semuanya akan bermuara kepada apa yang disaksikan oleh dunia. Dia mencatat, “Perhatikan tindakan. Tengok bukti penghantaran. Adakah wanita terlibat dalam industri? Adakah mereka diraikan? Adakah mereka diberi kebebasan? Sudah tentu.” Di samping itu, meningkatkan pelancongan dan perubahan juga memerlukan pemupukan perkongsian dengan orang dari luar kerajaan. “Pada masa ini, dunia memerlukan inspirasi,” kata Mendiratta. “Ia memerlukan bukti persekitaran, komuniti, tempat di dunia yang benar-benar memberi tumpuan kepada masa depan dan mahu dunia menjadi sebahagian daripadanya.” “Sebab itu[Saudi Arabia is] membawa masuk pelabur antarabangsa, jenama hotel antarabangsa, ekspatriat antarabangsa. Ia mencerminkan fakta bahawa ini adalah Saudi yang melakukannya dengan dunia, bukan hanya untuk Saudi.” Foto oleh Rabah Al Shammary di Unsplash